Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

​Akademisk dugnad: Frigjøring fra flyktningestatus

Det har vært sagt og skrevet mye om flyktningene, og hvordan integrere de som kommer hit. Språk og arbeid har stått i høysete hos de aller fleste, mens den tredje suksessfaktoren til god integrering, nemlig utdanning, har nesten ikke vært et tema. |

Mange av de unge voksne som har kommet eller er på vei, flykter nettopp fra en studenttilværelse. Dette er en ressurssterk gruppe vi må få ut av statusen som flyktning raskest mulig. Her vil utdanning være frigjørende!

Akademisk Dugnad Høgskolen i Oslo og Akershus (HIOA) og Universitetet i Oslo (UIO) har forstått hvilken rolle de kan og bør ta. De har lansert ordningen Akademisk Dugnad, som er et tilbud til flykningene som vil bli en del av studentlivet igjen.

Ledelsen hos HIOA og UIO erkjenner, heldigvis, at den best løsningen ikke er å tilby mange ekstra studieplasser med en gang. Fordi det kan være ødeleggende å bli kastet inn i et studieløp man ikke har faglige og/eller språklige forutsetninger til å gjennomføre. Derimot tilbyr Akademisk Dugnad i første omgang en uformell start på studielivet gjennom streaming av forelesninger, busser fra mottak til campus, og innsamling av fagbøker. I tillegg sørger ledelsen for å tilby informasjon om norskkurs og hva som skal til for å komme i gang med et formelt studieløp i Norge.

Men for at den akademiske dugnaden virkelig skal bli vellykket må også studentene bidra. Derfor er det like viktig og imponerende at det er satt i gang en mentorordning, hvor studenter ved høgskolen og universitetet møter flyktningene og inkluderer dem inn i den norske studenttilværelsen, både faglig og sosialt. Interessen for å delta på UiO var faktisk så stor at påmeldingen stengte før den oppsatte fristen.

Avbyråkratisering Selv om en rask uformell start på studentlivet er viktig, er det likevel behov for at godkjenningsprosessene av tidligere utdanning avbyråkratiseres. Hvis ikke er det fare for at flyktningene må vente i årevis, eller aldri kommer i gang, med den formelle utdanningen.

Her reiser det seg et sentralt spørsmål: Hvilke krav kan vi stille til dokumentasjon, og ettersending av dokumentasjon, i den tilstanden det syriske byråkratiet er i i dag?

Nasjonal ordning Problemet med Akademisk Dugnad er at den kun finnes på HiOA og UiO. Noen andre høgskoler og universiteter har vist interesse for å gjøre det samme, men langt i fra alle. Uansett hvor flyktninger blir plassert bør de bli tatt imot på samme måte som her i Oslo. For en rask uformell start på studielivet vil gjøre de som kommer hit sosialt, kulturelt og faglig mer rustet til å begynne den formelle utdanningen.

Jeg oppfordrer derfor ledelsen ved alle norske høyere utdanningsinstitusjoner til å følge i HiOA og UiO sine fotspor. Dersom studentbevegelsen virkelig ønsker dette og legger press på sin ledelse, kan gjøre den akademiske dugnaden nasjonal.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon