Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Akademisk frihet for alle?

For English, click here.

For 20 år siden vedtok UNESCO en egen anbefaling for ansatte innen høyere utdanning - The Recommendation Concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel.

Dette er det eneste internasjonale instrumentet som anerkjenner akademisk frihet og universitetenes autonomi som grunnleggende verdier innen høyere utdanning.

Mye har endret seg siden anbefalingen ble vedtatt under UNESCOs generalforsamling i 1997. Kommersialisering av utdanning globalt og populisme er økende trender og utgjør nye trusler til akademisk frihet og universitetenes autonomi, både i fattige og rike land.

Samtidig har reaksjonene mot disse trendene vist seg tydelig: I april 2017 ble March for Science organisert i over 600 byer over hele verden. I flere tiår har vi også sett mange av våre partnere bli konfrontert med disse problemene i sine land.

20-årsjubileet for UNESCO-anbefalingen er en god mulighet til å reflektere over de økende utfordringene og hvilken rolle et slikt internasjonalt instrument skal ha.

Velkommen til et inspirerende seminar! Arrangementet vil foregå på engelsk.

Meld deg på her innen 12. oktober. Klikk her for å se Facebook-arrangement.

Program:

08.00 – 08.30 Breakfast and registration

08.30 – 08.40 Welcome - by SAIH’s President Beathe Øgård

08.40 – 09.00 Key Note Speech: The UNESCO Recommendation, challenges and relevance today - by Haldis Holst, Deputy General Secretary at Education International

09.00 – 10.00 Panel discussion: Commercialization of Education – shrinking the space for critical thinking or meeting the demands of society?

Panel: Kabika Kakunta, President of Zambia National Education Coalition, Haldis Holst, Deputy General Secretary at Education International, Peter Haugan, professor at University of Bergen Moderator: Ingerid Salvesen, freelance journalist / “Du Verden” podcast

--- Coffee and fruit --- 10.10 – 11.10 Panel discussion: Targeted for your thoughts – how to restore academic freedom and institutional autonomy in times of populism?

Panel: Bjørnar Kjensli, Managing Editor at Forskning.no - Norwegian science news, Andreas Ytterstad, Norwegian researcher at Institute of Journalism & Media Studies at HiOA / vice president for Concerned Scientists, affected scholar (anonymous for security reasons) Moderator: Ingerid Salvesen, freelance journalist / “Du Verden!” podcast

11.10 – 11.30 Ending remarks

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon