Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Akademisk frihet for alle?

For English, click here.

For 20 år siden vedtok UNESCO en egen anbefaling for ansatte innen høyere utdanning - The Recommendation Concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel.

Dette er det eneste internasjonale instrumentet som anerkjenner akademisk frihet og universitetenes autonomi som grunnleggende verdier innen høyere utdanning.

Mye har endret seg siden anbefalingen ble vedtatt under UNESCOs generalforsamling i 1997. Kommersialisering av utdanning globalt og populisme er økende trender og utgjør nye trusler til akademisk frihet og universitetenes autonomi, både i fattige og rike land.

Samtidig har reaksjonene mot disse trendene vist seg tydelig: I april 2017 ble March for Science organisert i over 600 byer over hele verden. I flere tiår har vi også sett mange av våre partnere bli konfrontert med disse problemene i sine land.

20-årsjubileet for UNESCO-anbefalingen er en god mulighet til å reflektere over de økende utfordringene og hvilken rolle et slikt internasjonalt instrument skal ha.

Velkommen til et inspirerende seminar! Arrangementet vil foregå på engelsk.

Meld deg på her innen 12. oktober. Klikk her for å se Facebook-arrangement.

Program:

08.00 – 08.30 Breakfast and registration

08.30 – 08.40 Welcome - by SAIH’s President Beathe Øgård

08.40 – 09.00 Key Note Speech: The UNESCO Recommendation, challenges and relevance today - by Haldis Holst, Deputy General Secretary at Education International

09.00 – 10.00 Panel discussion: Commercialization of Education – shrinking the space for critical thinking or meeting the demands of society?

Panel: Kabika Kakunta, President of Zambia National Education Coalition, Haldis Holst, Deputy General Secretary at Education International, Peter Haugan, professor at University of Bergen Moderator: Ingerid Salvesen, freelance journalist / “Du Verden” podcast

--- Coffee and fruit --- 10.10 – 11.10 Panel discussion: Targeted for your thoughts – how to restore academic freedom and institutional autonomy in times of populism?

Panel: Bjørnar Kjensli, Managing Editor at Forskning.no - Norwegian science news, Andreas Ytterstad, Norwegian researcher at Institute of Journalism & Media Studies at HiOA / vice president for Concerned Scientists, affected scholar (anonymous for security reasons) Moderator: Ingerid Salvesen, freelance journalist / “Du Verden!” podcast

11.10 – 11.30 Ending remarks

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a woman in a graduation cap and gown is standing in front of a crowd of graduates .a woman in a graduation cap and gown is standing in front of a crowd of graduates .

Nyhet

Startskuddet går for globalt universitetsinitiativ for flyktninger

Les nyhet
a man and a woman are standing next to each other on a street .a man and a woman are standing next to each other on a street .

Nyhet

Tilbakeblikk på Arendalsuka 2024

Et tilbakeblikk på Arendalsuka 2024 og sakene vi løftet opp.

Les nyhet
a group of students are walking down a set of stairs .a group of students are walking down a set of stairs .

Nyhet

Velkommen til høstsamling 2024

Velkommen til SAIHs Høstsamling 2024 den 20. – 22 september!

Les nyhet
a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .a woman wearing a hat and a scarf is holding a flag .

Nyhet

Vacant position: Program advisor Latin America

We are hiring a program advisor for Latin America for a 1-year temporary position with the possibility of extension

Les nyhet
a globe is sitting on top of a wooden table .a globe is sitting on top of a wooden table .

Nyhet

Vacant position: Program advisor southern Africa

We are hiring a program advisor for southern Africa for a newly created permanent position

Les nyhet
a group of people are walking down a street in a protest .a group of people are walking down a street in a protest .

Nyhet

Vil du være med på SAIHs høstkampanje?

SAIH søker kreative og engasjerte mennesker som ønsker å være med i arbeidsgruppen for årets høstkampanje. Søk nå!

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon