Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Zambia: Låneordning vil gi økt tilgang til høyere utdanning

Med mindre du er født som gutt i en rik familie og bosatt i en by, er sjansen for at du finner veien til et zambisk universitet veldig liten. SAIHs partnerorganisasjon Zambia National Education Coalition (ZANEC) jobber for at flere unge skal få muligheten til å overvinne disse utfordringene og for å gjøre høyere utdanning tilgjengelig for alle.

Helt siden 1970-tallet har Zambia jobbet for å gjøre høyere utdanning mer tilgjengelig, blant annet gjennom en stipendordning for studenter som ikke hadde råd til å betale skolepengene selv. Med tiden har derimot økonomiske nedgangstider og et økende antall unge som søker seg til høyere utdanning, gjort dette systemet for kostbart.

Fra 1990-tallet og frem til i dag har regjeringen derfor valgt å dytte utgiftene tilbake til studentene, gjennom skolepenger, studieavgifter og andre avgifter.

Vellykket lobbyarbeid

ZANEC har jobbet i flere år for lavere studieavgifter og for en mer bærekraftig finansiering av høyere utdanning i Zambia. Ved å organisere diskusjonsforum ved en rekke zambiske universiteter, har ZANEC bygget lobbystrategier som har skapt positive resultater på politisk nivå. Gjennom ikke-voldelige gatedemonstrasjoner, budsjettanalyser og lobbyarbeid, har de skapt politisk press og holdt myndighetene ansvarlige for den skjeve tilgangen til utdanning.

I forbindelse med budsjettforhandlingene i 2016, fremmet organisasjonen et krav om at minimum 20 prosent av det totale budsjettet skulle øremerkes utdanning – mot myndighetenes forslag på 17 prosent.

ZANEC oppfordret blant annet myndighetene til å jobbe for nasjonal finansiering av utdanning ved å ta i bruk en større del av inntektene fra gruvesektoren, og samtidig redusere avhengigheten til internasjonale samarbeidspartnere.

En ny låneordning

Med økonomisk støtte fra SAIH, lyktes ZANEC og den zambiske studentorganisasjonen (ZANASU) i 2016 å få politisk gjennomslag for en ny stipend- og låneordning, og i juni samme år ble låneordningen endelig vedtatt av parlamentet. I 2017 har 2509 studenter dratt fordel av ordningen.

Dette er en viktig seier fordi det gjør det mulig for studenter å søke om studielån for å finansiere utdannelsen sin, inkludert utgifter knyttet til bøker, kost og losji. Den nye reguleringen forventes dermed å møte kravene fra Zambias unge om lik tilgang til høyere utdanning.

Ordningen skal fungere som et slags roterende fond der studentene som får støtte betaler tilbake når de får inntektsbringende arbeid, ved automatisk trekk basert på skattebetalers nummer. Det skal ikke kreves tilbakebetaling før studentene er i jobb eller genererer inntekt.

Til tross for at vedtaket er en viktig seier, gjenstår det fremdeles spørsmål knyttet til hvor pengene tas fra i budsjettet og hvordan ordningen skal administreres. Med støtte fra SAIH, vil ZANASU og ZANEC også jobbe for å øke antall stipend for de meste marginaliserte studentene.

Støtt kampen for høyere utdanning, her.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon