Nyhet
Universiteter over hele verden stengt grunnet Korona
SAIH følger situasjonen i våre partnerland i Latin-Amerika, Sørlige Afrika og Asia tett. Bolivia, Zambia, Myanmar, Colombia – over hele linja er situasjonen som i Norge: begrensninger på hvor mange som får samles på ett sted, skoler er stengt, universiteter er stengt. Eneste unntaket er Nicaragua, hvor skoler og universitet fremdeles er åpne, men noen av våre partnere har stengt ned sine program.
– Vi er dypt bekymret for våre partnere og for tilgangen til utdanning i dagene og månedene fremover. Flere steder settes det opp digital undervisning, men ikke alle har tilgang. De som fra før var mest sårbare og med begrenset tilgang til høyere utdanning, er også de som er mest utsatt i møte med Korona-pandemien, sier leder i SAIH, Sunniva Folgen Høiskar.
Hun mener det er grunn til å frykte at en krise som dette kan slå negativt ut for akademisk frihet, og at krisen i enkelte land kan brukes som anledning til å stramme inn på aktivitet og forskning styresmaktene ikke liker.
Sør-Afrika er stengt i tre uker
I Sør-Afrika har president Cyril Ramaphosa erklært nasjonal unntakstilstand og landet er tilnærmet stengt. SAIH har tre partnere i Sør-Afrika som alle jobber med LHBTIQ-tematikk. Skeive studenter har nå mistet de møteplassene de tidligere hadde på campus.
– Vi vet at LHBITQ-studenter er ekstra sårbare, mange er nå nødt til å bo sammen med familier som ikke aksepterer deres seksuell orientering eller kjønnsidentitet. Det er nødvendig for oss å fortsette med digitale møtesteder for studentene, ettersom det nå ikke er noen fysiske møtesteder på campus som kan sørge for solidaritet og samhold. Vi har for eksempel en ungdomsgruppe som nå møtes ukentlig på WhatsApp, forteller daglig leder i GALA, Keval Harie.
Nett-tilgang en ekstra utfordring
Universitetene i landet er stengt og har gått over til digital undervisning. Det er det dessverre ikke alle som har tilgang til.
– Denne epidemien er svært alvorlig for Sør-Afrika, men vi er også bekymret for konsekvensene tiltakene vil kunne få for studentene. Det er få studenter som har internettilgang hjemme og data er svært dyrt, noe som betyr at mange studenter ikke vil få tilgang til digitale forelesninger og ressurser, sier Dr Haley McEwen fra Wits Centre for Diversity ved Witwatersrand-universitetet i Johannesburg.
Hun er forfatteren bak SAIHs rapport Un/knowing & un/doing sexuality & gender diversity som nylig ble lansert.
Også i Zambia skal undervisningen nå foregå digitalt, og heller ikke der går det knirkefritt.
– Til og med forelesere har problemer med å få tilgang til internett, og de er heller ikke vant med å bruke disse plattformene, sier Norec-utveksler fra Zambia Thenjiwe Kalunga.
Stor usikkerhet
I Zimbabwe er mangel på informasjon fra myndighetene en tilleggsbelastning. Ingen vet verken når universitetene kan åpne igjen, eller om studentene vil kunne fortsette studiene.
– Skoleavgiftene ble økt i januar, noe som har vært en stor belastning på både foreldre og studenter, sier Norec-utveksler fra Zimbabwe Desmond Sharukai.
Han frykter at skoleavgiftene skal økes enda en gang når studentene kommer tilbake igjen.
– Hvis det skjer vil dette være et alvorlig brudd på akademisk frihet i landet vårt, sier han.