Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

SAIH søker programrådgiver, akademisk frihet

Vi ser etter deg som er initiativrik, samarbeidsorientert og har et stort engasjement for rettighetsarbeid for studenter og lærere.

SAIH er en av få norske bistandsorganisasjoner med et tydelig fokus på høyere utdanning og akademisk frihet. Vi kan tilby spennende utfordringer i et dyktig fagmiljø.

Ansvars- og arbeidsoppgaver:

Kvalitetssikre og bidra inn i søknads- og rapporteringsprosesserKvalitetssikre prosjekter og programkomponenterBidra inn i prosesser knyttet til utvikling av strategier og programmerAnsvarlig for kapasitetsbygging og organisasjonsutvikling av partnereEtablere kontakt og bygge nettverk mellom SAIHs partnere og relevante institusjonerDelta på konferanser og seminarer, representere SAIH i relevante nettverk og utvalgUtvikle og følge opp vår utveksling gjennom Fredskorpset, Exchange for academic freedom, med partnere i sørlige Afrika.Stillingen innebærer noe reisevirksomhet.

Ønskede kvalifikasjoner og egenskaper:

Relevant høyere utdanningErfaring med bistandsforvaltning og internasjonalt arbeidKunnskap om resultatbasert styring og rapporteringErfaring fra oppfølging av Fredskorpset-finansierte utvekslingsprosjekterKjennskap til utdanningsbistand og rettighetsarbeid vil bli vektlagtGod skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk er en forutsetningEvne til samarbeid, fleksibilitet og tverrkulturell kommunikasjonEvne til å arbeide selvstendig og under tidspress

Lønn etter avtale. Fleksitid og avtalefestet pensjonsordning.

Send søknad med CV til stilling@saih.no

Søknadsfrist: 20. mai

Nærmere opplysninger fås ved henvendelse til SAIH ved daglig leder Håvard Hovdhaugen på hh@saih.no.

SAIH er en solidaritetsorganisasjon drevet av studenter og akademikere. SAIH jobber nasjonalt og internasjonalt med utviklingssamarbeid, politisk påvirkning og informasjonsarbeid, med særlig fokus på høyere utdanning. Vi har et årlig budsjett på ca 50 millioner kroner og støtter utdanningsprosjekter i Myanmar, Sør-Afrika, Swaziland, Zimbabwe, Zambia, Colombia, Nicaragua og Bolivia. 

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet
Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Nyhet

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon