Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

SAIH-rapport viser omfattende vold mot lærere og studenter i Zimbabwe

Last ned rapport (4MB PDF)Rapporten viser hvordan utdanningssektoren i Zimbabwe både har blitt et offer og et virkemiddel for den autoritære presidenten Robert Mugabe. Rapporten inneholder bl. a. statistikk som viser at halvparten av de 1000 spurte lærere i Zimbabwe har opplevd politisk vold og fire av fem lærere har blitt tvunget til å delta på politiske møter med ZANU-PF.

“Systematiske angrep på utdanning bør anerkjennes som et viktig hinder for utvikling både i Zimbabwe og globalt. ”sier Erik Schreiner Evans, leder i SAIH.

“Nå går det mot valg i Zimbabwe, og det betyr dessverre høysesong for volden mot studenter og lærere” sier Innocent Sibanda repentant for zimbabwisk fagforbund for lærere (PTUZ) som deltar på lansering i Oslo, Ås, Trondheim (20/03) og Bergen (22/03).

Organisasjonen Student Solidarity Trust dokumenterer politiske overgrep mot studenter i Zimbabwe. For perioden 2006-2010, kan de bl.a. dokumentere at:

1 021 studenter ble arrestert187 studenter ble utvist211 studenter ble bortført og/eller torturert

“Norske myndigheter må i større grad komme på banen og kjempe for akademisk frihet. Studenter, elever og lærere må anerkjennes som spesielt sårbare, samtidig er de en viktig brikke i å fremme demokrati og menneskerettigheter” sier Erik Schreiner Evans

Last ned rapport her.

Kontakt:Erik Schreiner Evans, leder i SAIH. 92037457 PressefotoInnocent Sibanda; kontakt ved Sindre Olav Edland-Gryt, Informasjonsrådgiver 90672179

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet
En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.En knyttneve holder en blyant foran et palestinsk flagg.

Nyhet

Derfor er ­akademisk boikott riktig

Diskusjonen om akademisk boikott av Israel intensiveres nå ved norske universiteter og høyskoler. Stilt ovenfor realitetene i Palestina mener vi at dette ikke-voldelige virkemiddelet ikke bør stå uprøvd.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon