Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

SAIH nominerte Zinasu til Studentenes Fredspris

ZINASU kjemper mot en stadig mer brutal og desperat stat, og de fortsetter kampen med fredelige midler, tross utvisninger, arrestasjoner, tortur og drap. ZINASU representerer studentparlamenter ved tredve høyere lærested i Zimbabwe, og har vært aktive siden slutten av 80 tallet.

Den 5. oktober 1989 strømmet Zimbabwes studenter spontant ut i gatene og demonstrerte, og fikk på den måten startet et folkelig opprør som hindret Mugabe i å omgjøre Zimbabwe til en ettparti-stat. Siden den dagen har studentene i Zimbabwe stått fremst på barrikadene i kampen for demokrati og menneskerettigheter. På andre halvdel av 90 tallet startet en vanskelig periode iZimbabwes historie: Mugabe ble stadig mer upopulær og diktatorisk. Landets økonomi falt sammen etter år med korrupsjon og vannstyre. Utdanningsverket og helsevesenet, som tidligere har vært kjent som Afrikas beste, falt fra hverandre.  ZINASU kjempet på to fronter: De sloss mot privatisering avuniversitetene og mot stadig vanskeligere studievilkår, og de sloss for en demokratisering av Zimbabwe. Studentene var med på å stifte NCA- National ConstitutionalAssembly, Der spilte de en stor rolle i arbeidet for å skrive en ny og demokratisk grunnlov for Zimbabwe sammen med representanter fra hele det sivile samfunn. Mugabe nektet å vurdere grunnlovsforslaget, og kom i stedet med sitt eget, som studentene var med på å nedstemme i 2000. Studentene var siden svært aktive i grunnleggelsen av Movement For Democratic Change, en bevegelse de trakk seg ut av så snart denne ble til et politiskt parti. I September 2001 trakk staten tilbake alle subsidier av høyere studier i Zimbabwe og semesteravgiften økte over natten med 3000%. Da studentene igjen demonstrerte ble de møtt med hardere midler enn noensinne. Under et møte med Zimbabwes undervisningsminister avfeide han klagene deres som propaganda fra opposisjonen og ba dem spørre opprørspolitiet om å gi dem mat om de var sultne! Studentene spurte opprørspolitiet, og etter voldsomme nasjonale demonstrasjoner ble universitetene stengt, studentlederne utvist og mange mennsker arrestert og jult opp av politi og krigsveteraner. En student ble banket til døde. ZINASU fortsetter likevel kampen, selv etter valget hvor store deler av det sivile samfunn har vært desillusjonert. SAIH ønsker spesielt å vektlegge at ZINASU har vært en konstant pådriver der mange andre har gitt opp. Slik har de, tross de store lidelser dette har påført dem, holdt i live kampen for et demokratisk Zimbabwe. SAIH vil også vektlegge at ZINASU til tross for stort press frafortvilte studenter som har fått nok av å marsjere tomhendt mot bevæpnet politi, har holdt seg til en ikkevoldelig metode.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 50 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet
A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.A smiling young woman wearing a black and white keffiyeh stands in front of posters, one depicting Nelson Mandela.

Nyhet

SAIH er en apartheidfri sone

Før sommeren sluttet SAIH seg til den internasjonale kampanjen for apartheidfrie soner (AFS). - Et naturlig og nødvendig steg, sier SAIH-leder Henriette Johnstone.

Les nyhet
Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.Person from behind, wearing a bandana and denim jacket, holding a megaphone and raising a fist.

Nyhet

Bli med i SAIHs arbeidsgruppe for avkolonisering

Er du student, akademiker eller aktivist med engasjement for avkolonisering? Nå kan du bli med i SAIHs nye arbeidsgruppe og bidra til å forme hvordan organisasjonen jobber med dette viktige temaet – både internt og i samarbeid med våre partnere.

Les nyhet
Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."Four smiling young women wearing t-shirts that read "SAIH Utdanning for frigjoring."

Nyhet

Bli med i arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026

Vil du være med å utvikle SAIHs største arrangement i 2026? SAIH søker kreative og engasjerte studenter og akademikere til arbeidsgruppen for SAIH-konferansen 2026. Søknadsfrist 7. november.

Les nyhet
ung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kameraung kvinne står med armene i kryss og ser alvorlig inn i kamera

Nyhet

Statsbudsjettet 2026: Kunnskapsløst budsjett

Regjeringen legger i dag fram statsbudsjettet for 2026. Siden den tiltrådte i 2021, har støtten til utdanning i bistandsbudsjettet falt med 67 prosent – fra ca. 2 milliarder kroner til under 650 millioner.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon