Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Opprop: Løslat Aung San Suu Kyi !!

(image) Når jeg gjør dette vet jeg at jeg slutter meg til stemmer fra hele verden. Myndigheter og internasjonale organisasjoner har bedt om hennes løslatelse, og jeg kan forsikre deg om at tallrike individer i land så langt borte som Norge, der jeg bor, gjør det samme. Jeg oppfordrer deg også til å iverksette en uavhengig etterforskning av hendelsene som førte til arrestasjonen av Daw Aung San Suu Kyi og mange andre 30. mai 2003. Til slutt oppfordrer jeg deg til å slutte å straffe mennesker for å fredelig gi uttrykk for politiske og andre standpunkter. Basert på den informasjonen jeg har, er angrepet på NLD-medlemmene 30. mai og de påfølgende arrestasjonene, grove brudd på menneskerettighetene. Med vennlig hilsen

Registrert av:John Egenæs, Amnesty International Norge [15:55 02.09 2003]Les mere på www.amnesty.no

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

A large, diverse group of smiling people posing for a photo indoors.A large, diverse group of smiling people posing for a photo indoors.

Nyhet

Vintersamling 2026

Den beste helgen i februar nærmer seg – SAIHs vintersamling! Husk å melde deg på innen 25. januar.

Les nyhet
Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.

Nyhet

Bidra til å styrke beskyttelsen av studentaktivisme verden over

SAIH lanserer en ny global undersøkelse om hvordan universiteter beskytter studentaktivisme. Vi inviterer deg til å dele erfaringer, praksiser og initiativer som bidrar til å sikre studenters rett til å ytre seg og organisere seg – slik at vi sammen kan styrke beskyttelsen av studentaktivister over hele verden.

Les nyhet
Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon