Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

skal skoler beskyttes fra angrep

- Å gi skoler og universiteter lignende beskyttelse som sykehus er et ambisiøst, men realistisk prosjekt som i fremtiden vil kunne gi studenter og lærere etterlengtet beskyttelse. Dagens tragiske angrep i Pakistan understreker viktigheten av å få på plass de nye retningslinjene, sier Jørn Wichne Pedersen, leder i SAIH.

- Dagens angrep i Pakistan er en del av et globalt problem. De siste ti årene har militære styrker angrepet, okkupert, eller brukt skoler som en del av krigføringen i hele 25 land, forteller SAIH-lederen.

Les kronikk av SAIH, Flyktninghjelpen og Redd Barna på NRK Ytring: Når skolen er et terrormål

I Syria har over 3645 skoler blitt ødelagt de tre siste årene. I disse dager er 35 skoler okkupert i Sør-Sudan, og senest i november ble 47 tenåringer drept i et bombeangrep mot en skole i Yobe, Nigeria.

Som medlemmer i Den globale koalisjonen for å beskytte utdanning fra angrep (GCPEA) har SAIH deltatt aktivt i arbeidet med å få på plass nye internasjonale retningslinjer for å beskytte utdanning mot militær bruk. Retningslinjene, kalt The Lucens Guidelines, handler om å gjøre utdanningsinstitusjoner til nøytrale, ikke-militære soner i tråd med internasjonale humanitære regler.

I dag blir Lucens Guidelines lansert i FN i Genève. Lanseringen av retningslinjene kommer på plass etter over to år med omfattende konsultasjoner med regjeringer, militærstyrker, FN-organisasjoner og sivilsamfunn.

Norge vil ta lederrolle

- Det er tydelig at verden ikke vil nå tusenårsmålet om utdanning for alle barn innen 2015. Fremdeles er hele 57 millioner barn i barneskolealder uten skolegang. Halvparten av dem bor i konfliktområder. En viktig årsak til dette er at skolene deres har blitt trukket inn i konflikten, forteller Wichne Pedersen.

De nye retningslinjene skal igjen forankres i nasjonal lovgivning og militær doktrine i så mange land som mulig. Etter press fra SAIH, Flyktninghjelpen og Redd Barna har Norges regjering sagt at de vil ta en global lederrolle i å fremme retningslinjene internasjonalt.

- Når skoler angripes går ofte liv tapt. I tillegg ødelegges framtidsutsiktene til en hel generasjon. Men skoler er ikke bare avgjørende for å sikre god utdanning. Selv i de mørkeste konflikter er det viktig at utdanning beskyttes, for ved å opprettholde undervisningen sender man et viktig signal til alle elever om at vi planlegger for en tid uten konflikt, avslutter SAIH-lederen.

Les også: Skoler bombet, drømmer knust

Se her for mer informasjon om retningslinjene.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon