Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Kampen mot informasjonsfattigdom

Det største sjokket når akademikere fra land som Kenya eller Bolivia vender hjem etter et gjesteopphold i detrike nord, er informasjonsfattigdommen. De har vent seg til å bruke biblioteker, elektroniske eller fysiske, der de hadde tilgang til alle relevante tidsskrifter, og hvor alt de trengte av faglitteratur lett kunne skaffes dersom biblioteket ikke alt hadde det. Hjemme i Nairobi eller La Paz kommer de tilbake til et bibliotek der de kanskje har ti eller maksimalt tyve tidsskrifter innen relevante fagområder, og hvor budsjettene på ingen måte strekker til for å abonnere på elektroniske tidsskrifter fra blodsugerne i Elsevier og Blackwell.

Dette er det viktigste, men ikke det eneste, argumentet for open access-publisering. Jeg husker en gang tidlig på 1990-tallet da jeg var med på å ansette en nigeriansk forsker ved et norsk institutt; hans viktigste grunn til å ville flytte til Norge, var – sa han på intervjuet – at han ville få tilgang til alt han trengte av andre forskeres arbeid. Hjemme hadde de nesten ingen ting.

Open access-publisering innebærer altså en type global omfordeling, men til forskjell fra materiell omfordeling, koster den ikke giveren noe. Det er bare mellommennene i de akademiske forlagene som vil tape penger. Til gjengjeld vil studenter og forskere i sør få reelle muligheter til å tilegne seg nøyaktig de samme kunnskapene som oss i nord. Det er vanskelig å tenke seg et argument, godt eller dårlig, mot en slik ordning.

I denne sammenhengen er det viktig å huske at det finnes flere slags kretsløp for forfatterskap. Profesjonelle forfattere er med rette urolige over en utvikling som går i retning av at unge mennesker forventer at ‘informasjon skal være gratis’, med det resultat at de vegrer seg for å betale for musikk. Hva musikerne skal leve av i en slik situasjon, i land der de ikke kan melke staten for stipender, er umulig å vite. Forfattere ser utviklingen på musikkens område med stor, og velbegrunnet, bekymring. For hvem skal betale boliglånet til en forfatter hvis bøker blir lastet ned gratis av folk som ikke engang innrømmer at de er tyver, men iscenesetter seg selv som en slags riddere for ytringsfrihetens høyeste verdier?

Det akademiske kretsløpet er imidlertid fundamentalt forskjellig fra det kommersielle. De som publiserer i vitenskapelige tidsskrifter, får verken royalty eller honorar. Mange av oss jobber dessuten gratis for de akademiske forlagene, som redaktører eller referees. Målet med publiseringen er ikke å tjene penger (vi har allerede lønn), men å bli lest, helst av så mange som mulig, for å oppnå størst mulig innflytelse på åndslivet eller vitenskapen. Forlagene er i denne sammenhengen for rene parasitter å regne; det er forskerne som gjør hele jobben, unntatt den tekniske produksjonen, distribusjonen og naturligvis faktureringen.

Det er altså ingen grunn til at open access-tidsskrifter skulle være mindre kvalitetskontrollert, eller av andre grunner holde lavere nivå, enn de akademiske forlagenes overprisede produkter. Det er jo forskerne som gjør hele jobben uansett, fra konseptualiseing og idéutvikling til peer review og språklig ferdigstillelse.

Argumentene mot open access innen litterær produksjon er betydelige. Når det gjelder akademisk publisering, er de ikke-eksisterende. Det er strengt tatt bare å sette i gang.

Les mer på kampanjesidene og signer oppropet

Del plakaten på FacebookHva er Open Access på 1 minutt,Hva er Open Access på 2 minutterFå Sharing is Caring på profilbildet ditt

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

a group of people are posing for a picture on a rooftop .a group of people are posing for a picture on a rooftop .

Nyhet

Utlysning: Ungdomsutveksling mot anti-rettigheter

SAIH søker to engasjerte, nyutdannede forskere til et betalt ettårig utvekslingsprogram som starter i januar 2026. Du får mulighet til å utvikle et selvstendig forskningsprosjekt, styrke dine ferdigheter innen påvirkningsarbeid og bygge et internasjonalt nettverk på tvers av tre kontinenter. Søknadsfrist: 19. september.

Les nyhet
a woman is standing on a balcony looking at the camera .a woman is standing on a balcony looking at the camera .

Nyhet

Feil, UDI

Den tyrkiske menneskerettighetsforkjemperen Enes Hocaoğulları ble arrestert etter å ha fått avslag på å forlenge sitt besøk i Norge – til tross for at SAIH stod som garantist. Saken viser hvordan manglende implementering av EUs visumretningslinjer setter menneskerettighetsforsvarere i fare, og SAIH etterlyser nå rask handling fra norske myndigheter.

Les nyhet
en gruppe ungdommer står i sirkel og snakkeren gruppe ungdommer står i sirkel og snakker

Nyhet

Velkommen til SAIHs høstsamling 2025

Velkommen til SAIHs Høstsamling, 19. – 21. september på vakre Strandheim Leirsted utenfor Oslo.

Les nyhet
an aerial view of a harbor filled with boats and people .an aerial view of a harbor filled with boats and people .

Nyhet

SAIH på Arendalsuka 2025

SAIH er på plass under Arendalsuka 2025 med arrangementer som setter fokus på akademisk frihet, studentaktivisme og internasjonal solidaritet. Les mer om hvor og når du kan møte oss!

Les nyhet
a group of people are holding a rainbow flag in the air .a group of people are holding a rainbow flag in the air .

Nyhet

Amerikanske tilstander 

Juni er her i all sin regnbueprakt, og som forventet krydres alle flater med hele spekteret av hat og støtteerklæringer til Norges skeive befolkning.

Les nyhet
a large mural on the side of a building that says `` knowledge is power '' .a large mural on the side of a building that says `` knowledge is power '' .

Nyhet

Oslos største veggmaleri avduket: Et monument over kunst, kamp og fellesskap

Midt i hjertet av hovedstaden, i Christian Krohgs gate 39/41, strekker et nytt kunstverk seg over hele 590 kvadratmeter. Tidlig i sommer ble Oslos største veggmaleri offisielt avduket – et prosjekt som forener gatekunst, politisk engasjement og global solidaritet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon