Nyhet
Bred støtte til kampanje mot kommersialisering av utdanning globalt
«Vi (…) mener at norske myndigheter må se utdanningsløpet i et mer helhetlig perspektiv og satse i større grad på høyere utdanning i norsk utviklingspolitikk. Dette som et ledd i å fremme akademisk frihet og lik tilgang på høyere utdanning uavhengig av økonomisk bakgrunn globalt.»
Slik lyder deler av resolusjonen som åtte studentting og studentparlamenter nå har vedtatt, etter initiativ fra SAIH og Norsk Studentorganisasjon (NSO). Gjennom den nye kampanjen, illustrert med det falske universitetet University Inc., vil organisasjonene rette søkelyset mot en økende trend i flere deler av verden, som viser hvorfor satsingen på høyere utdanning i norsk utviklingspolitikk må styrkes.
Også rektorer ved ni universiteter og høgskoler over hele landet har uttrykt sin støtte til kampanjens tema.
«Som rektorer er vi stolte av at samfunnsoppdraget vårt også strekker seg ut over våre landegrenser. Studentenes kampanje mot økt internasjonal kommersialisering av høyere utdanning fortjener derfor oppmerksomhet», skriver rektorene i sitt innlegg i Universitetsavisa.
Kampanjen krever blant annet at
Utdanning er en rettighet, ikke en vare Regjeringen skal gi økt fokus på høyere utdanning som utviklingspolitisk middel 15% av norsk bistand skal øremerkes utdanning innen 2020 Satsningen på utviklingstiltak knyttet til høyere utdanning som Norge allerede er involvert burde økes. Dette gjelder tiltak som for eksempel NORHED, NORPART og NORDGLOBAL II.
Les mer om bakgrunnen for kampanjen.
Så langt har studentparlamentene og studenttingene ved NMBU, UiO, Oslo Met, NTNU, Dronning Mauds Minne Høgskole, Høgskulen på Vestlandet, Volda og Studentorganisasjonen i Agder vedtatt resolusjonen. De oppfordrer også styrene ved sine læresteder om å bidra i arbeidet for å øke fokus på høyere utdanning i norsk utviklingspolitikk. Det er ventet at flere studentdemokratier vil vedta resolusjonen etter påske.
Vis din støtte - gi et bidrag til kampen for utdanning
Mye positiv respons
Kampanjen har fått mye positiv respons i sosiale medier. Så langt har også nærmere 400 enkeltpersoner signert kampanjen på nettsiden University Inc. Tematikken har også blitt debattert i Klassekampen, Khrono og Universitetsavisa.
- Vi er veldig fornøyde med responsen på kampanjen og den brede støtten i norsk høyere utdanningssektor mot økt internasjonal kommersialisering av høyere utdanning. Det viser at norske studenter og akademikere står i solidaritet med studenter og akademikere internasjonalt i kampen for lik tilgang til god høyere utdanning, sier Beathe Øgård, leder i SAIH.