Årsmøte 2023

Tre unge kvinner står ved siden av hverandre med blomster.Tre unge kvinner står ved siden av hverandre med blomster.

28.-29. april ble SAIHs årsmøte arrangert, og over 60 delegater, observatører, medlemmer og gjester var samlet på Bruket i Oslo.

På årsmøtet ble Selma Bratberg, Anora Rusten and Henriette Reierson Johnstone valgt som leder og nestledere. Det var rekordmange som stilte til valg dette året. Hele åtte kandidater stilte til de to nestledervervene.

Temaet som skapte mest engasjement og debatt dette året var skolepenger. I tillegg til en ny resolusjon vedtok Årsmøtet «Effekten av skolepenger i høyere utdanning» som tema for politisk kampanje 2024.

Dette er en tematikk som er relevant både i Norge, med den foreslåtte innføringen av skolepenger for studenter utenfor EØS/Sveits/EU, men også internasjonalt, hvor utdanning kommersialiseres og offentlig finansiering av utdanning kuttes samtidig som at dette har blitt en aktuell tematikk i internasjonale fora.

En stor gruppe mennesker holder opp et rødt ark med nummer på. En stor gruppe mennesker holder opp et rødt ark med nummer på.

Årsmøtet vedtok endringer i SAIHs vedtekter for å sikre Årsmøte en mer strategisk rolle.

Fra 2024 skal Årsmøte vedta overordnede politiske prioriteringer for det kommende året, fremfor et konkret tema for den politiske kampanjen. Utvalget som har jobbet med revidering av SAIHs politiske arbeid, skal fortsette arbeidet i 2023-2024 med særlig fokus på å finne nye løsninger for inkludering av SAIHs medlemsorganisasjoner i vårt politiske arbeid.

I handlingsplanen for den neste perioden er det vedtatt følgende tre prioriteringer:

Vi har flyttet makt fra SAIH til partnere Høyere utdanningsinstitusjoner er engasjerte medlemmer i SAIH Vi har økt beskyttelsen for studentaktivisme

Her kan du lese sakspapirene til årsmøte.

Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.Stortinget med tre studentaktivister i bakgrunnen.

Regjeringen må gjøre mer for å styrke Students At Risk

I 2022 lovte utenriksministeren å jobbe for å øke synligheten til StAR-ordningen, men så ble det stille. Denne uken fikk vi svar.