Årsmøte 2023

Tre unge kvinner står ved siden av hverandre med blomster.Tre unge kvinner står ved siden av hverandre med blomster.

28.-29. april ble SAIHs årsmøte arrangert, og over 60 delegater, observatører, medlemmer og gjester var samlet på Bruket i Oslo.

På årsmøtet ble Selma Bratberg, Anora Rusten and Henriette Reierson Johnstone valgt som leder og nestledere. Det var rekordmange som stilte til valg dette året. Hele åtte kandidater stilte til de to nestledervervene.

Temaet som skapte mest engasjement og debatt dette året var skolepenger. I tillegg til en ny resolusjon vedtok Årsmøtet «Effekten av skolepenger i høyere utdanning» som tema for politisk kampanje 2024.

Dette er en tematikk som er relevant både i Norge, med den foreslåtte innføringen av skolepenger for studenter utenfor EØS/Sveits/EU, men også internasjonalt, hvor utdanning kommersialiseres og offentlig finansiering av utdanning kuttes samtidig som at dette har blitt en aktuell tematikk i internasjonale fora.

En stor gruppe mennesker holder opp et rødt ark med nummer på. En stor gruppe mennesker holder opp et rødt ark med nummer på.

Årsmøtet vedtok endringer i SAIHs vedtekter for å sikre Årsmøte en mer strategisk rolle.

Fra 2024 skal Årsmøte vedta overordnede politiske prioriteringer for det kommende året, fremfor et konkret tema for den politiske kampanjen. Utvalget som har jobbet med revidering av SAIHs politiske arbeid, skal fortsette arbeidet i 2023-2024 med særlig fokus på å finne nye løsninger for inkludering av SAIHs medlemsorganisasjoner i vårt politiske arbeid.

I handlingsplanen for den neste perioden er det vedtatt følgende tre prioriteringer:

Vi har flyttet makt fra SAIH til partnere Høyere utdanningsinstitusjoner er engasjerte medlemmer i SAIH Vi har økt beskyttelsen for studentaktivisme

Her kan du lese sakspapirene til årsmøte.

a woman is holding a sign that says `` do only the rich deserve education '' at a protest .a woman is holding a sign that says `` do only the rich deserve education '' at a protest .

Ja til internasjonale studenter, nei til meningsløs pengeflytting

Regjeringen bruker bistandsmillioner som kunne gitt verdens fattige utdanning, på å dekke studieavgifter i Norge de selv har innført.

a group of people are standing in a line with their hands in the air .a group of people are standing in a line with their hands in the air .

Regjeringen må øke støtten til menneskerettigheter – ikke kutte den

Mens demokrati og rettigheter er på tilbakegang verden over, foreslår regjeringen å kutte i støtten til sivilsamfunns- og menneskerettighets-organisasjoner.

a woman in a suit and white shirt is standing in front of a white wall .a woman in a suit and white shirt is standing in front of a white wall .

SAIH kaller statsbudsjettet et svik

Sterkt kritisk til at regjeringen fortsetter å kutte i utdanningsbistanden

a man in a denim jacket is standing in front of a crowd of people .a man in a denim jacket is standing in front of a crowd of people .

Strøm Student at Risk 10-års markering

I år markerer vi 10 år med beskyttelse av studentaktivister i Norge gjennom Student at Risk (StAR)-programmet.

a woman is holding a megaphone in her hand and a man is holding a fist in the air .a woman is holding a megaphone in her hand and a man is holding a fist in the air .

Still til valg i SAIH!

a woman in a graduation cap and gown is standing in front of a crowd of graduates .a woman in a graduation cap and gown is standing in front of a crowd of graduates .

Startskuddet går for globalt universitetsinitiativ for flyktninger