Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

1) Forslag til ulike aktiviteter dere kan arrangere lærestedene

- Utdeling av infomateriell. Her vil hovedvekten av kampanjen ligge. Dere vil få tilsendt løpesedler og plakater. Plakatene passer til å henge opp f. eks ved inngangen til forelesningssalen (plakaten med foreleser), der hvor studentene har kollokviegrupper (kollokvie- plakaten) og på do. Kanskje helst i flere puljer. Infomateriellet egner seg bra på stand og i tillegg kan man dele ut disse i forbindelse med møter eller foredrag. 

- Debatter, f.eks i debattrekke på lærestedet (Nord/Sør-seminaret- Bergen, U-landsseminaret og Onsdagsdebatten-UiO, Halvors Verden- Ås)

- Foredrag. Det er veldig mange interessante temaer som inngår i årets kampanje

- Fellesarrangement med andre organisasjoner, liste over

- Underskriftskampanje: Mer bistand til høyere utdanning. Hovedmålet med denne underskriftskampanjen er at underskriftene skal overleveres norske myndigheter. Mer info kommer på Vårsamlinga.

- Rollespill: Man kan lokalt arrangere et rollespill som tar for seg noe av tematikken i kampanjen. Når man gjør slike ting er det viktig å tenke på at man må skaffe seg allierte blant administrasjon/ledelse/forelesere. Og så i etterkant ta et diskusjonsforum, der man problematiserer over hva som skjedde? Det er også viktig i denne sammenheng at det skal overraske studentene......!

- Informere på forelesninger. Dersom man tar en runde rundt på forskjellige forelesninger for å informere om viktigheten av et nyansert bilde av Afrika kan man nå ut til masse folk. Det er ofte lurt å avklare dette med forelesere på forhånd. Her kan det lønne seg å ta med for eksempel løpesedlene som er korte og lettleselige. Få foreleserne til å ha fokus på temaet under en spesiell forelesning. Det kan også være smart å informere forelesere om kampanjen og spørre om de vil anbefale den til studentene. Studentene stoler ofte på faglig tyngde. Det er nærliggende å tro at de fleste forelesere vil støtte dette prosjektet. Foreleseren behøver ikke bruke mye tid på dette, bare kort info om hva kampanjen går ut på.

- Doavis. Heng disse rundt på de ulike toaletta på universitetet eller høgskolen. Dette krever litt arbeid, men kan samtidig være veldig bra for å nå ut med informasjon. Tips: ikke lag overflod av plakater (en A4 side er nok) og vær flinke med å skifte ut ofte.

- Media: Leserinnlegg, artikler og informasjon om arrangementer dere har. Send det til studentmedia, de er takknemlige for å få stoff. Også studentradio kan kontaktes.

- Fest. Lag en fest, for eksempel etter et foredrag eller etter en dag dere har stått på stand. Blanding av sosialt og fokus på tema for kampanjen.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.A classroom of students working on laptops, with a motivational mural on the wall.

Nyhet

SAIH inngår nye partnerskap for å forsvare retten til høyere utdanning i Palestina

SAIH inngår nye partnerskap for å støtte palestinske studenter og beskytte retten til utdanning i Gaza og på Vestbredden.

Les nyhet
Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.Four smiling people, three seated on a couch and one leaning over the back, with a small stuffed animal.

Nyhet

OsloMet styrker studentsolidariteten!

Studentdemokratiet ved OsloMet har vedtatt å øke SAIH-tierne fra 40 til 60 kroner. Vedtaket gjør OsloMet til det første universitetet i Norge som gir studentene mulighet til å bidra med 60 kroner over semesteravgiften – et tydelig signal om at solidaritet fortsatt står sterkt blant norske studenter.

Les nyhet
A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."A light green watercolor map of Zambia with the text "solidarity with the students in Zambia."

Nyhet

SAIH uttrykker solidaritet med studentene i Zambia

SAIH uttrykker solidaritet med Zambia National Students Union (ZANASU) og de 74 studentene ved Kapasa Makasa University som ble arrestert etter en fredelig demonstrasjon mot nye regler for klassifisering av grader. Arrestasjonene utgjør et alvorlig angrep på studenters rett til å protestere og på akademisk frihet.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon