Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Denne saken stod først på trykk i Aftenposten, 15.04.2024.

I et debattinnlegg i Aftenposten (6. april) gikk professor Hans Petter Graver hardt ut mot dem som gjennom demokratiske kanaler, jobber for akademisk boikott av Israel ved norske universiteter og høyskoler. Der fremsetter han beskyldninger om «politisk sensur» og bruker merkelapper som «autoritært» og «prinsippløst».

Graver synes det er vanskelig å vite hva de som går inn for akademisk boikott begrunner det med. Er det som reaksjon på et pågående folkemord? Israels brutale okkupasjons- og apartheidpolitikk? Eller for å uttrykke solidaritet med palestinske kolleger?

En kvinne i gul gul gener og en mann i blå dress poserer for kamera.En kvinne i gul gul gener og en mann i blå dress poserer for kamera.
F.v. Selma Bratberg, leder i SAIH og Terje Einarsen, professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen.

Akademisk frihet har aldri vært absolutt

Vi mener flere slike perspektiver er relevante når vekten av etiske hensyn i dette tilfellet skal avveies. Det er tross alt snakk om svært begrensede inngrep i friheten til norske akademikere.

Den akademiske friheten har aldri vært absolutt. Etiske retningslinjer for kunnskapssamarbeid, og lovpålagte føringer for forskning, legger allerede begrensninger. Det er ikke bare plikten til å fremme akademisk frihet som er lovfestet, men også at institusjoners virksomhet skal skje i tråd med anerkjente etiske prinsipper.

Denne avveiingen er en øvelse akademiske institusjoner fint kan håndtere innenfor universitetsdemokratiet.

I denne situasjonen er det palestinsk akademisk frihet som er alvorlig truet. Graver tar ikke hensyn til dette, fordi han forfekter et snevert nasjonalt perspektiv på akademisk frihet.

Det samsvarer dårlig med de etiske retningslinjene ved hans egen institusjon. Der det heter at Universitetet i Oslo ser det som sin oppgave «å støtte forskere og studenter som på grunn av konflikt eller undertrykkende politiske forhold hindres i å utøve sin akademiske frihet».

Ta i bruk demokratiske arenaer

Å avvikle israelsk samarbeid kan være en meningsfull handling i solidaritet med palestinerne – eller det moralsk rette. Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Det sentrale spørsmålet norske institusjoner må ta stilling til, er: Kan det være etisk forsvarlig å fortsette samarbeidet med akademiske institusjoner som aktivt bidrar til et mulig folkemord? Og som hjelper til å opprettholde et undertrykkende system? Et system FN og andre troverdige aktører karakteriserer som apartheid og ulovlig okkupasjon av Palestina.

Det virker som Graver mener at så snart en avtale er inngått av ledelsen ved en institusjon eller et fakultet, så har ikke studenter eller ansatte noe de skulle ha sagt dersom de mener avtalen var uheldig eller bør avsluttes på etisk grunnlag.

Vi vil advare mot en slik innskrenkning av universitetsdemokratiet. Vi vil oppfordre studenter og akademikere, uavhengig av hvor de står, til å ta i bruk de demokratiske arenaene.

Dette standpunktet synes vi hverken er autoritært eller prinsippløst.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.Composite image of a young woman holding a megaphone above an ornate building, with colorful abstract shapes.

Nyhet

Bidra til å styrke beskyttelsen av studentaktivisme verden over

SAIH lanserer en ny global undersøkelse om hvordan universiteter beskytter studentaktivisme. Vi inviterer deg til å dele erfaringer, praksiser og initiativer som bidrar til å sikre studenters rett til å ytre seg og organisere seg – slik at vi sammen kan styrke beskyttelsen av studentaktivister over hele verden.

Les nyhet
Earth from space at night, showing city lights across land.Earth from space at night, showing city lights across land.

Nyhet

Norges rolle som global kunnskaps­nasjon og bro­bygger står i fare

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.

Les nyhet
Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".Cover of the "Free to Think 2025" report, featuring a protestor holding a sign that reads "FREE OUR STUDENTS FREE THE UNIVERSITY".

Nyhet

Akademisk frihet under økende press: SAR lanserer Free to Think 2025

Den nye Free to Think 2025-rapporten fra Scholars at Risk viser en markant vekst i angrep på forskere, studenter og universiteter globalt – også i etablerte demokratier. Samtidig peker rapporten på økt motstandskraft i akademia, og understreker behovet for at norske myndigheter og universiteter tar et tydeligere ansvar for å beskytte og fremme akademisk frihet.

Les nyhet
Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.Two smiling women, one with short blonde hair in a white blazer, the other with long blonde hair in a grey jacket.

Nyhet

Angrepene på akademia i USA må tas på alvor

At en norsk gjesteforsker opplever campus som trygt, betyr ikke at andre gjør det. Perspektiver formes av posisjon.

Les nyhet
a fist is holding a pencil in front of a flag .a fist is holding a pencil in front of a flag .

Nyhet

Ledig stilling: Rådgiver for høyere utdanning i Palestina

Som svar på den systematiske ødeleggelsen av høyere utdanning er aktører i den norske høyere utdanningssektoren nå i ferd med å etablere et konsortium for høyere utdanning i Palestina.

Les nyhet
a group of people standing next to each other with their hands in the air .a group of people standing next to each other with their hands in the air .

Nyhet

Studentenes Fredspris 2025: IPEN hedres for sin kamp for akademisk frihet

Søndag 16.mars mottar Iniciativa Puentes por los Estudiantes de Nicaragua (IPEN) Studentenes Fredspris 2025 foran en fullsatt Olavshall i Trondheim.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon