Radi-Aid Awards med ny bildekategori

Radi-Aid Awards med ny bildekategori

For første gang utvider Radi-Aid Awards til å motta nominasjoner med bildeannonser og bildeillustrasjoner fra innsamlingskampanjer. 

Radi-Aid Awards er en årlig prisutdeling som arrangeres av SAIH. Med utsprang i den satiriske musikkvideoen "Radi-Aid: Africa for Norway" fra 2012, har prisutdelingen siden 2013 hyllet de beste - og de verste - av innsamlingsvideoer produsert i bistandsverdenen, både nasjonalt og internasjonalt.

Etter økende etterspørsel om å utvide med bildekategori, samarbeider SAIH i år med den britiske NGOen Photovoice, og mottar nominasjoner fra innsamlingskampanjer med bruk av bilder. Photovoice er representert i årets internasjonale jury, som snart vil bli presentert på Radi-Aids nettside.

Bruk av foto innen bistand og innsamlingsarbeid har vært gjenstand for mye diskusjon gjennom mange år. Selv om organisasjoner oppnår suksess gjennom å sikre donasjoner og givere, har kritikken handlet om at visse type bilder utnytter og gir en feilaktig fremstilling av lokalbefolkningen som mottar støtte.

Photovoice har en veletablert, etisk tilnærming til kontakten med lokale aktører i utviklingen av fotomateriell, med en streng og fullt informert samtykke-prosess.

Alle typer innsamlingskampanjer innen bistand og utvikling med bruk av bilder er kvalifiserte til å nomineres. En internasjonal jury vil plukke ut finalistene blant de nominerte, mens de endelige vinnerne kåres gjennom en åpen internettavstemning. 

De nye kategoriene er:

The Golden Radiator Award – Photography: "Awarded to the fundraising single campaign poster or advert which moves beyond depictions utilising passive subjects, provides context, portrays people as active rather than passive, moves beyond stereotypes, describes tangible and achievable solutions to issues, and inspires rather than provokes guilt."

The Rusty Radiator Award – Photography: "Awarded to the fundraising single campaign poster or advert which shows overly simplistic messaging, depicts individuals or issues without context, fails to describe people in terms other than suffering or using clichéd visual tropes, and/or reinforces stereotypes of either an issue, a location, or a two-dimensional depiction."

Videokategoriene fortsetter som før:

The Golden Radiator Award - Video: "Awarded to the fundraising video using creativity and creating engagement. This kind of charity campaign is stepping outside of the common way without using stereotypes."

The Rusty Radiator Award – Video: "Awarded to the fundraising video with the worst use of stereotypes. This kind of portrayal is not only unfair to the persons portrayed in the campaign, but also hinders long-term development and the fight against poverty."

Vinnere annonseres i desember

Nominasjoner kan sendes fra over hele verden, så lenge de inneholder bilder/illustrasjoner eller videoer produsert det siste året av bistandsorganisasjoner og andre ideelle organisasjoner med internasjonale utviklingsprosjekter.

Siste sjanse for å sende inn nominasjoner er i starten av november. Fra midten av november er det åpent for å stemme på dine favoritter, og vinnerne annonseres i desember.

Klikk her for å se vinnerne fra 2016.

Flere saker:

Militærkupp eller internoppgjør i Zimbabwe?

Militærkupp eller internoppgjør i Zimbabwe?

I natt ble det kjent at militæret tok over makten i Zimbabwe. Militæret understreket på nasjonal TV at dette ikke var et kupp, og at President Mugabe og hans familie er trygge og i sikkerhet. Natten og dagens hendelser kommer etter en stadig økende tilspissing av den interne kampen i Mugabes parti ZANU-PF. Maktkampen har stått om hvem som skal etterfølge Mugabe som har vært president i Zimbabwe siden 1980, og som nå er 93 år. 

Tenk før du deler på sosiale medier

Tenk før du deler på sosiale medier

Både individuelle, organisasjoner og kommersielle aktører har et stort ansvar for å fremme etisk bruk av sosiale medier, mener SAIH. Derfor lanserer vi en egen guide for bruk av sosiale medier blant frivillige og reisende til utviklingsland.