Hopp til hovedinnhold

SAIH

Nyhet

Veileder medstudenter

Det er fredag formiddag på campus ved Universitetet i Lusaka. Utenfor helseklinikken sitter et hundretalls førsteårs-studenter og venter. I Zambia må alle studenter gjennom en obligatorisk helsesjekk før de kan gå i gang med studiene. Blant alle ungdommene som venter finner vi også et team på fem «peer educators» som ønsker å gi de ferske studentene noen gode råd på veien inn i studenttilværelsen.

Hvert år starter om lag 5000 zambiske ungdommer sin studietilværelse ved det offentlige universitetet i Lusaka (UNZA). For de fleste av dem er dette første gang de skal bo for seg selv, uten familien rundt seg.

– De opplever en voldsom frihet, forteller Millie Mumba.

Hun er en av rundt femti studenter som har gått gjennom kurs for å bli såkalt «peer educator» og dermed en del av «UNZA response team».

– Friheten oppleves helt sikkert som positivt for de aller fleste, men kan i enkelte tilfeller føre til at studentene utsetter seg for større fare enn de ville ha gjort i sine vante, trygge omgivelser fortsetter hun. Nettopp derfor er det viktig for oss å snakke med de ferske studentene om de utfordringene som studentlivet også kan bringe med seg.

«Sugar daddys»

Responsteamet snakker med studentene om trygg sex og viktigheten av å bruke kondom for å beskytte seg mot seksuelt overførbare sykdommer. De snakker også om farene ved bruk av alkohol og andre rusmidler, og ikke minst fenomenet «sugar daddys» og «sugar mamas»:

- Mange av studentene ved UNZA kommer fra familier med lite økonomiske ressurser, og vi ser at det er ganske mange som bytter seksuelle tjenester mot penger fra godt voksne menn og damer, fortsetter Mumba.

I løpet av de 30-40 minuttene som responsteamet beveger seg rundt blant studentene for å dele informasjon, får de også mange spørsmål i retur. Det er alt fra spørsmål om telefonnummeret til ambulansen, til om man blir kastet ut av universitetet dersom man blir gravid i løpet av studietida.

Ønsker å bidra

Responsteamet ved universitet er et resultat av det mangeårige samarbeidet mellom SAIH og UNZA. Gjennom dette samarbeidet bidrar SAIH blant annet med midler slik at man hvert år kan utdanne nye peer educators.

Studentene som veileder gjennomgår et ukelangt kurs hvor de blir godt rustet til å bidra med opplæring og veiledning til sine medstudenter, og responsteamet er tilgjengelige hele studieåret. Det er alltid noen tilstede på kontoret deres, som ligger vegg i vegg med universitetsklinikken.

Det er mange grunner til at studentene ønsker å bruke av tida si på å være med i responsteamet. En sier at hun har sett på nært hold hvordan hiv påvirker den som blir smittet og alle rundt denne personen.

– Jeg har et ønske om å bidra med informasjon slik at færre blir smittet, sier hun.

En annen forteller at hun trives med å jobbe direkte med andre mennesker, og dele informasjon for å hjelpe andre.

Felles for alle er at de trekker fram det sterke samholdet, vennskapet og at de også lærer mye underveis selv. Dette er lærdom som de bruker til det beste for sine medstudenter.

- We are agents for social change, avslutter Millie med et smil.

viktig med økt kunnskap

Helsesituasjonen i Zambia er på bedringens vei, men utbredelsen av hiv/aids synker sakte. Andelen hos voksne ligger nå omkring 13 % og fremdeles blir mange jenter gravide i ung alder. Derfor er arbeid som styrker unges kunnskap om seksuell helse avgjørende. Kunne du tenke deg å støtte vårt arbeid og viktige prosjekter som Peer Educators ved UNZA? Følg denne lenken for å bli SAIH-Støttespiller i dag.

Nyheter som engasjerer i kampen for utdanningsrettferdighet

Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.Hender holder opp et forstørrelsesglass, en skattemelding, en kalkulator og en globe.

Nyhet

Internasjonalt skattesamarbeid fungerer – men ikke for det globale sør

Finansminister Vedum og utviklingsminister Tvinnereim skaper et optimistisk bilde av internasjonalt skattesamarbeid, men virkeligheten fortjener et mer kritisk blikk. Mens de markerer milepæler og roser OECD, unnlater de å adressere det viktige spørsmålet om hvem som faktisk har en stemme i utformingen av disse reglene.

Les nyhet
En statue på et torg, foran en bygning.En statue på et torg, foran en bygning.

Nyhet

Akademisk boikott er ikke autoritært eller prinsippløst

Det er ingen grunn å skille skarpt mellom rett, moral og politikk i universitetspolitiske spørsmål.

Les nyhet
three young women are smiling for the camera in circles .three young women are smiling for the camera in circles .

Nyhet

Valgkomiteens innstilling til SAIHs arbeidsutvalg 2024/2025

Les nyhet
En gruppe mennesker står sammen og snakker. En gruppe mennesker står sammen og snakker.

Nyhet

Ledig stilling: Organisasjonsrådgiver

SAIH søker en engasjert og systematisk organisasjonsrådgiver som brenner for global solidaritet og sterke organisasjoner.

Les nyhet
En kvinne står foran en vegg med armene i kors.En kvinne står foran en vegg med armene i kors.

Nyhet

Motstanderne av akademisk boikott gjør det enkelt for seg selv

Det er enkelt å være prinsipielt for akademisk frihet og mot akademisk boikott. Går man derimot inn i den konkrete situasjonen i Israel og Palestina blir det mer krevende.

Les nyhet
En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.En kvinne iført en svart frakk og et grønt skjerf smiler til kameraet.

Nyhet

Statsbudsjettet 2025: SAIHs innspill

Norge må øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og deres organisasjoner, på deres premisser.

Les nyhet

Engasjer deg

Oppdag hvordan du kan bidra til SAIHs arbeid.

Hold deg oppdatert – meld deg på nyhetsbrev

En person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjonEn person med munnbind og solbriller. Basert på bakgrunnen skjønner vi at denne personen deltar i en demostrasjon
En person som prater inn i en megafonEn person som prater inn i en megafon